6 social media voorspellingen voor 2022
Een nieuw jaar, da’s traditioneel het moment om terug te blikken én vooruit te kijken. Terugblikken doen we met gemengde gevoelens, want 2021 werd helaas opnieuw door corona gedomineerd. Toch zien we een positieve keerzijde aan de medaille. Als zelfs de laatste sceptici niet meer om digitalisering en social media heen kunnen, dan weet je dat er opportuniteiten zijn. Voor elke ondernemer en elke onderneming.
Dat brengt ons bij het vooruitkijken: wat heeft 2022, behalve het herwinnen van onze vrijheid (toch?), nog in petto? Jeroen laat alvast zijn licht schijnen over de evoluties binnen social media met 6 concrete voorspellingen.
1. TikTok blijft groeien
Akkoord, deze is een open deur. TikTok is al lang niet meer het platform waar tieners hun bedenkelijke dansmoves showen. Ondanks een hobbelig parcours met bans en controverse, is de app met meer dan 3 miljard downloads en 1 miljard actieve gebruikers uitgegroeid tot een stevige concurrent van Facebook en Instagram. Met content voor elk soort gebruiker, wordt verwacht dat de exponentiële groei zich ook dit jaar zal verderzetten.
TikTok geeft Twitter, Snapchat, Pinterest en andere social media kanalen het nakijken in aantal actieve gebruikers, maar toch blijft het onontgonnen terrein voor veel ondernemingen. Het vergt uiteraard tijd en creativiteit om je doelpubliek met originele, korte filmpjes te charmeren en dat is niet voor iedere ondernemer evident.
99 Social biedt momenteel nog geen campagnes via TikTok aan, maar we volgen de evoluties in het digitale marketinglandschap op de voet op. Stay tuned!
2. Korte, kwalitatieve video’s maken meer dan ooit het verschil
Ze duren vaak niet langer dan 60 seconden, maar short-form video’s behoren tot de belangrijkste tools voor je digitale marketing. Logisch, want we kijken met z’n allen vele uren naar het scherm van onze smartphone en we verkiezen beelden boven tekst. Bovendien willen we korte filmpjes, anders glijdt onze aandacht af.
In het zog van TikTok en de Instagram Reels is gebleken dat je via korte filmpjes een sterkere connectie maakt met je volgers wat hen makkelijker verbindt aan jouw merk. Dat zal in 2022 verder evolueren dankzij nieuwe hypes en meer creatieve content.
Houd er rekening mee dat heel veel filmpjes zonder geluid worden bekeken. Wil je vermijden dat een kijker afhaakt, vergeet dan geen bijschriften of ondertitels toe te voegen.
3. Samenwerkingen met andere content creators blijven aan belang winnen
Je kent ze wel, de advertenties met George Clooney, Kanye West of Billie Eilish. Tal van marketingstudies hebben aangetoond dat die herkenbaarheid werkt en consumenten overtuigt om te kiezen voor een bepaald product. Dit zal in 2022 niet anders zijn.
Om je merk in de schijnwerpers te plaatsen, moet je een sterk en uniek verhaal brengen naar jouw volgers. De komst van social media heeft de drempel verlaagd. Je hoeft dus niet naar Hollywood te vliegen voor je volgende marketing campagne, je kan van hieruit makkelijk samenwerken met lokale digitale content creators en influencers. Kies daarbij niet per definitie voor dure namen met honderdduizenden volgers. Met een gerichte selectie van kleinere influencers, bereik je minstens een even goed resultaat voor minder geld.
Samenwerken met content creators en influencers helpt je om éénmalig een groot publiek aan te spreken. Je creëert een “touchpoint” met duizenden mensen en bij minstens een deel daarvan zal jouw boodschap binnenkomen. Als ze vervolgens ook jouw pagina gaan volgen, kan je een trouw publiek uitbouwen door consistent goed en origineel te communiceren over jouw verschillende kanalen.
Bij 99 Social kiezen we bv. bewust voor de optie community building waarin we de interactie gericht aangaan. Zowel met jouw volgers als met andere profielen of pagina’s.
4. Social Commerce zal gestaag blijven groeien
Bied je op vandaag al producten aan via een webshop? Top! E-commerce zat al langer in de lift, maar corona deed de online verkoop nog een paar versnellingen hoger schakelen. Dat is ook de giganten binnen social media niet ontgaan. Met social commerce vervullen o.a. Facebook en Instagram de rol van webshop en maken ze het mogelijk om rechtstreeks via hun platform producten en diensten te verkopen. Dat scheelt hem een aantal stappen in het aankoopproces. Noem het gerust een online shoppingcenter waar klanten producten ontdekken en in enkele clicks aankopen, waar ze hun ervaringen delen met andere potentiële kopers en waarmee je rechtstreeks in contact staat waardoor jij vanop de eerste rij hun feedback ontvangt.
Door de blijvende toename van gebruikers op sociale media, breidt ook het aantal potentiële klanten uit. Wie hier handig op inspeelt, zal dus zeker de vruchten kunnen plukken van deze nieuwe evolutie. Wees je er wel van bewust dat niet elk product even geschikt is voor social commerce. Accessoires en modeartikelen zullen het beter doen dan exclusieve kunstobjecten. Bovendien is het ene socialmediakanaal het andere niet. Kies het juiste netwerk voor jouw product of dienst.
Het digitale landschap is constant in beweging en het is belangrijk om, afhankelijk van wat je verkoopt, je digitale strategie uit te tekenen. Een goede social media marketing en social commerce zullen hierbij anno 2022 belangrijke pijlers zijn.
5. Zet in op personal branding om je corporate branding te versterken
Bestaande klanten volgen je bedrijfspagina op sociale media en in een ideaal scenario bereik je er ook nieuwe potentiële klanten mee, maar daar krijgen we het niet echt meer warm van.
Wil je een hechte band met je volgers creëren, geef hen dan een inkijk in je organisatie. Breng de medewerkers achter jouw bedrijf naar de voorgrond en ga voor een persoonlijke touch. Geef toe: Camille of Lucas die zelf hun expertise delen, dat maakt het toch allemaal wat gemoedelijker.
Je volgers nog nauwer betrekken? Laat je collega’s hun verhaal zélf brengen via hun eigen kanalen. Zo bereik je een nieuw publiek vanuit een andere invalshoek en verbreed je je netwerk met meer volgers en dus meer potentiële kopers.
Als je collega’s hun werk en privé (-accounts) liever gescheiden houden, verdient dat begrip. Linkedin, dat voornamelijk voor professionele doeleinden gebruikt wordt, is de gulden middenweg. Medewerkers die hun expertise of professionele ervaringen delen, zetten zo je onderneming op hun digitale visitekaartje. Linkedin pikte alvast gretig in op die trend en maakte het makkelijker om content te delen met een groter publiek, waardoor je vaker gevonden wordt.
Hoeveel Linkedinfluencers zetten in 2022 jouw onderneming in de spotlights?
6. Tracking wordt moeilijker
“If something is free, you are the product”. Big data is big business, want het verzamelen ervan is cruciaal voor het slagen van digitale campagnes. Maar die data wordt dus minder toegankelijk: enerzijds legt de wetgeving (GDPR) beperkingen op en anderzijds zijn consumenten zich steeds meer bewust van de waarde van hun data en geven ze die niet meer zomaar prijs.
Ook Apple sleutelde aan haar privacybeleid waardoor gebruikers van een app expliciet akkoord moeten gaan met data tracking. Voor hun eigen “Apple Mail” zal het zelfs niet meer mogelijk zijn om data zoals “opens” en “clicks” te verzamelen. Marketeers moeten anticiperen op deze nieuwe beweging waarbij mensen bewuster worden van hun privacy en bepaalde software en besturingsystemen inspelen op dit nieuwe gegeven.
In ieder geval zal een “consent” meer dan ooit nodig zijn als je data van jouw volgers wil gebruiken voor marketingdoeleinden. Hoog tijd dus om een persoonlijke band te creëren met je klanten!
Bespreek met Jeroen jouw plannen voor 2022!
Jeroen bouwde sinds 2011 het digital agency Conversal uit tot een vaste waarde met 20 in-house specialisten en +500 klanten. In 2021 richtte hij 99 Social op.
Wil je graag jouw marketing uitdagingen voor 2022 even met hem bespreken?